Konferencja naukowa pt.: ,,Inność i obcość w percepcji dziecka
- wyzwanie współczesnej pedagogiki wielokulturowej" „Żyjemy w świecie,
gdzie wielość kultur, tradycji i przekonań stała się faktem tak bardzo bliskim,
codziennym, jak nigdy dotąd. Kształtowanie osobowości wielokulturowej, a więc
wyzwolonej z uprzedzeń i stereotypów, otwartej na inne kultury przy
jednoczesnej świadomości własnych korzeni, odczytujemy jako jedno z
ważniejszych wyzwań współczesności. Czujemy się przynaglani, by w kontaktach z
przedstawicielami innych kultur budować klimat dialogu, wzajemnego poznania,
zrozumienia oraz wzajemnego ubogacania się, który będzie promieniował na
innych.” – tymi słowami rozpoczynają się Statuty Studenckiego Koła Naukowego
Antropologii Kultury działającego na Wydziale Teologii UWM od sześciu lat. Było
więc czymś oczywistym, że Koło to włączyło się do inicjatywy mgr Doroty Pakuły,
dyrektora Przedszkola Artystyczno-Teatralnego „Dorotka” w Olsztynie, w celu zorganizowania
konferencji naukowej „Inność i obcość w percepcji dziecka – wyzwanie
współczesnej pedagogiki wielokulturowej”. Konferencja,, która odbyła
się w dniu 15 maja 2006 r. w Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie, przybrała
charakter międzynarodowy, kiedy patronat honorowy objęła, Jej Ekscelencja Fébé
Potgieter-Gqubule, ambasador Republiki Południowej Afryki w Polsce. Na
Konferencję przybyła również jej Ekscelencja, Lizeth Satumbo Pena, ambasador
Republiki Angolii w Polsce. Konferencję otworzyła pani
F. Potgieter–Gqubule. W swoim dzieliła się swoją refleksją po wyjściu z polityki
„Apartheid”. Doświadczenie apartheidu spowodowało niepokój w RPA, dlatego w
dzisiejszych czasach człowiek powinien otwierać się na innych ludzi i ich
kulturę. Poszanowanie drugiego człowieka i jego kultury prowadzi do pokoju,
którego pragną wszyscy. Ze swej strony, zastępca Prezydenta miasta Olsztyn,
Zbigniew Karpowicz, zwrócił uwagę na otwartość dzisiejszego świata, na
możliwości, które dają szansę poznania wielu kultur. Polska staje się coraz
bardziej otwarta na inne narody i ich kulturę. Badanie dr Marty Guziuk z
Wydziału Nauk Społecznych i Sztuki UWM w Olsztynie i jej studentów wykazały, że
Przedszkole Artystyczno-Teatralne „Dorotka”, które stawia sobie za cel poznanie
innych kultur i likwidowanie negatywnych stereotypów u dzieci już na etapie
przedszkolnym, odnosi namacalne sukcesy. Dzieci tego przedszkola, w porównaniu
z dziećmi innych przedszkoli, mają dużo bardziej przyjazne i pozytywne
wyobrażenia o obcokrajowcach, szczególnie tych, pochodzących z Afryki lub Azji.
Spotkanie
z obcą kulturą w zglobalizowanym świecie staje się rzeczywistością codzienną. Aby
móc budować harmonijne społeczeństwo wielokulturowe konieczna jest edukacja
międzykulturowa, której punktem wyjścia jest własna kultura, środowisko i
tradycja, a punktem dojścia osobowość wielokulturowa, która łączy w świadomości
jednostki wzory więcej niż jednej kultury. Tak mówił ks. dr Jacek Jan Pawlik, opiekun
Koła Naukowego Antropologii Kultury, w wystąpieniu zatytułowanym: „Spotkanie
z kulturą pobudką do rozwoju osobowości”. Dodał on również, że edukacja
międzykulturowa nie może obyć się bez budowania postawy otwartości, pokory i
dialogu. Otwartość
na inne kultury jest cechą charakterystyczną Instytut Neofilologii UWM – mówiła
dr Iwona Anna Ndiaye w referacie: „Możliwości wprowadzania elementów
wielokulturowych na różnych szczeblach edukacji”. Uczenie się języków
pomaga w poznawaniu i kontakcie z obcą kulturą. Tolerancja i akceptacja innej
kultury są założeniami tego Instytutu, choć niektórym studentom chodzi tylko o
nauczenie się obcego języka w celu znalezienia w przyszłości lepszej pracy. W
innych referatach poruszane były problemy uchodźców, przejawy ksenofobii oraz
zagadnienia związane z tożsamością Białorusinów w Polsce. Oprawę
artystyczną Konferencji zapewniły przedszkolaki, które przedstawiły gry,
zabawy, tańce i śpiewy pochodzące z pięciu kontynentów. Występ maluchów
zapewnił pełną frekwencję do tego stopnia, że o mało co zabrakło miejsca w
wielkiej sali Teatru. W jednej ze scen można się było dowiedzieć, że jest tyle
Czerwonych Kapturków, ile jest na świecie kultur. Aby nie umrzeć z
przejedzenia, wilk staje się wegetarianinem. W przygotowaniu programu dzieci
brali również udział członkowie Koła pochodzący z Togo, Filipin, Indii i
Indonezji. Heribertus Florianu Wea, student V
roku teologii Zapraszamy do galerii zdjęć z tego spotkania!
|